De Rotterdamse stedenbouwkundige Huig Maaskant is verantwoordelijk voor het ontwerp van veel iconische gebouwen uit de wederopbouwperiode in Rotterdam. Hij tekende de Euromast, het Groot Handelsgebouw én ontwikkelde het Rotterdamse Weena als hotspot voor grote bedrijven als Shell en Unilever. In 1964 ontwierp hij het robuuste gebouw ‘Weena’ als hoofdkantoor voor oliegigant Texaco. Het Hilton Hotel, dat naast het Weena-gebouw ligt, gold destijds als de maximale maat voor hoogbouw in het centrum. Vandaar dat het gebouw de ruimte zoekt in de langgerekte gevel en de open structuur aan de binnenzijde. Bij het ontwerp van het gebouw is slim gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Door het karakteristieke naoorlogse ontwerp wil men het gebouw ‘Weena’ zelfs de status van rijksmonument verlenen. De recente transformatie naar ‘The Core’ bouwt voort op de grandeur van dit stoere gebouw in het centrum van Rotterdam.

Benieuwd naar de mogelijkheden?
“Rotterdams icoon van 20 bij 120 meter. Naar ontwerp van Huig Maaskant.“

De eenvoud van het Weena-gebouw moet geëerd worden

Annebregje Snijders van AnnA Architecten
De Rotterdamse stedenbouwkundige en architect Huig Maaskant was in de wederopbouwperiode van Rotterdam verantwoordelijk voor het ontwerp van de Euromast én de ontwikkeling van het Weena tot hotspot voor hoofdkantoren van grote Rotterdamse bedrijven als Shell en Unilever. Annebregje Snijders, nu verantwoordelijk voor een gedeelte van het herontwerp, heeft een voorliefde voor bescheidenheid in bouwwerken en is daarom gegrepen door het werk van Maaskant.: “Hij ontwierp met het voormalige verkoopkantoor van Texaco uit 1964, met een groot gevoel voor structuur en orde. Later werd dit ‘Gebouw Weena’ genoemd. Aanvankelijk stond het langgerekte gebouw pal aan de brede avenue en vormde daar een mooi massief richting het Hofplein. In de jaren 90 mocht Shell zijn hoofdkantoor ervoor bouwen. Baas boven baas. Er ontstond tussen beide panden een straatje dat eigenlijk niet echt een functie had, anders dan die van leveranciersingang en opgang naar de parkeergarage.”

 
Opnieuw structuur aanbrengen
Inmiddels heeft Annebregje met haar bedrijf AnnA Architecten een flinke slag gemaakt met het herontwerp van entrees, de commerciële plint en een nieuw lichtplan. Daarmee wordt de nieuwe identiteit van het gebouw onderstreept. Dat gaat nu een volgend leven in als ‘The Core’. “Een binnenstedelijk gebouw uit de wederopbouwperiode van Rotterdam, verdient het om opnieuw structuur te krijgen met een goede verankering in de stad. Ik ben verliefd op de geniale eenvoud die Maaskant in het gebouw heeft gelegd. De langgerekte gevel met de strakke lijnen en extreem efficiënte indeling, heeft ervoor gezorgd dat op een locatie van 20 bij 120 meter een enorm kantoor én een parkeergarage is gerealiseerd. De parkeerlagen op de bovenste verdiepingen hellen vernuftig naar elkaar toe, zodat je met minder ruimte veel auto’s kwijt kan.”

 
Dat ‘structuur geven’, zoals Annebregje het noemt, komt vooral tot uitdrukking in de commerciële plint onder het gebouw, waar winkel- of praktijkruimte aanwezig is. “Tot voor kort was het een rommeltje onder de luifel van het gebouw. Een ontsierende hoeveelheid fietsen blokkeerde de doorloop. Vervolgens voorzag iedere ondernemer die zich er vestigde in zijn eigen signing, die op verschillende posities onder de vaak donkere luifel werd bevestigd. Met weinig eenheid en een onaantrekkelijke winkel- of horeca omgeving tot gevolg. Met de gemeente regeleden we dat de fietsen verdwenen. We bedachten ook, dat de luifel eigenlijk kan werken als een straatlantaarn en ontwierpen een lichtplan dat de strakke lijnen van het gebouw volgt. Als vanzelf past daar dan de verlichte eenvormige signing in van de ondernemers. Een logische keuze en directe verbetering die de bezoekers en passanten van het gebouw een veilig en aangenaam gevoel geeft. We zien veel kwalitatieve horeca ontstaan aan het Weena. Passende locaties voor de lunch en werkborrel van hoogopgeleide jonge werknemers uit de omgeving. Daar hoort wat mij betreft ook een aantrekkelijke en consistente doorgang naar de Coolsingel of andersom het Station bij. Wat we willen bereiken is dat je langs ook langs The Core van het station naar het centrum loopt.”


De entree moet omarmen
Via de luifel van het gebouw worden ook de entrees naar de kantoren bereikt. Annebregje: “De uitstraling van de entrees was gedateerd en niet meer representatief in het centrum van een toonaangevende stad. We hebben in het ontwerp op deze plekken eerder weggelaten dan toegevoegd. Daarmee wordt een industriële uitstraling gecreëerd, die past bij de omgeving vol haven gerelateerde activiteiten. De entree van een gebouw moet je natuurlijk ook wel omarmen. Dat doe je niet met staal en steen, maar met warme materialen als natuurlijk hout en duurzaam leer. Zo hebben we de entrees weer terug naar het heden gebracht. Zoveel mogelijk in de geest van Maaskant, maar met een extra laag die de huidige tijd ons stelt.

 
Annebregje Snijders is sinds 2 jaar directeur/eigenaar van haar eigen AnnA Architecten in Amsterdam. Voorheen werkte ze bij het architectenbureau van voormalig Rijksbouwmeester Jo Coenen. De opdrachten voor haar bureau moeten worden gezocht op het kruispunt van interior design, ontwerp voor openbare ruimte en bouwkunst.